Električni bicikli
Ova alternativna prevozna sredstva sa razlogom su u žiži interesovanja, posebno tokom toplijih dana. Za koga su osmišljena i šta uopšte nude?
Za električne bicikle nije potrebna vozačka dozvola, a pogodni su i za starije i/ili osobe sa ograničenim fizičkim mogućnostima. Nema neprijatnog mirisa goriva, jeftinije je i zdravije puniti ih električnom energijom.
Kilometraža koja se može preći sa punom baterijom je ograničena, tako da ne možete krenuti na dalji put. Funkcije nekih bicikala mogu biti komplikovane, bar na početku, za starije osobe. Za određene modele cena može biti visoka.
“Toplo i sunčano danas! Pravi trenutak da zaglavim u koloni automobila dok se vraćam umoran sa posla. Ili da bar beskonačno dugo stojim u prepunom gradskom prevozu.”
Nije rekao niko nikada.
Zato je razumljivo što interesovanje za električne bicikle raste u proleće i leto. Kako gradovi postaju prenaseljeni a benzin skuplji, sve više se traže alternativna prevozna sredstva. Oni ne pomažu samo da se zaobiđu gužve i kupovine goriva, već i da se sačuva planeta – pune se električnom energijom i time smanjuju zagađenje vazduha.
Zanimljivo je što se u ovu kategoriju svrstavaju i prevozna sredstva koja izgledom vrlo podsećaju na skutere. Ipak, dok klasičan skuter ima pogon na gorivo, nema mogućnost montiranja pedala, zahteva registraciju i vozačku dozvolu od vlasnika, električni skuter u svim osobinama (pa i u brzini koja ne prelazi 45km/h) prati električne bicikle. Razlika između električnog skutera i bicikla na isti pogon je što biciklom možete i pedalirati ako želite, dok su kod skutera tu formalno. Takođe, biciklom je lakše manevrisati u saobraćaju.
Nego, da se vratimo na glavnu temu.
Kako funkcionišu električni bicikli?
Imaju električni motor povezan sa baterijom koja se vadi iz bicikla i obično puni 6 do 8 sati. Oni su tu da asistiraju u pedaliranju – motor se uz pomoć senzora aktivira okretanjem pedala. Tako umnogome olakšavaju prelaženje uzbrdica i dugih razdaljina. To praktično znači da imate unapređen bicikl – fizički napor traje dok god je vama prijatan, a električni pogon je tu da se ne znojite i forsirate telo ako ne želite. Kada senzor registruje da ste prestali da okrećete pedale motor će prestati sa radom.
Dakle, punite bateriju kod kuće, nije vam zagušljivo dok vozite, lako vam je da nađete i prečicu i parking (koji, uzgred, nećete plaćati kao za automobil). Bicikl možete zaključati pomoću otiska prsta ali i pomoću lanca, poput klasičnog. Za tri modela koja slede vozačka dozvola nije potrebna (zato što imaju pedale ili bar mogućnost da ih vlasnik naknadno montira i zato što ne prelaze brzinu od 45km/h.) Ovo je važno za sve oni koji nemaju vozačku dozvolu, niti volje, vremena i novca da se sada bave polaganjem, a žele da budu sigurni da ih saobraćajna policija neće kažnjavati.
Za ljubitelje biciklizma postoje modeli koji izgledaju vrlo slično klasičnim dvotočkašima ovog tipa. Takav je Colossus CSS 61Q – praktičan elektricni bicikl sa asistiranim pedaliranjem. Dva sedišta, korpa za odlaganje stvari napred i mogućnost da, kada se umorite od vožnje, “pozovete” električni pogon u pomoć. Dostupan je u tri boje – crvenoj, plavoj i beloj, a težak samo 38 kg, što ga čini vrlo prenosivim. Maksimalno može da preći 30 km sa jednim punjenjem svoje litijumske baterije.
Collosus nudi i model koji je sličniji motociklu – Colossus CSS 53Q. Prednost ovog bicikla je u tome što je moguć i isključivo električni pogon – sa prethodnim modelom morate bar malo pedalirati. Još jedna razlika – kod CSS 53Q imate izbor između olovne (teže) I litijumske (lakše) baterije. Ima više osobina koje olakšavaju vožnju – prikazivač brzine kretanja i potrošnje baterije, dva retrovizora, prednje LED dugo i kratko svetlo i LED žmigavce. Može da pređe do 40 km, uz nosivost do 130 kg.
Želite li pak pravi gradski električni skuter kakav smo pomenuli na početku teksta, Favorit Discovery 16 može biti izbor. Samostalniji je u odnosu na Collossus modele – uz jedno punjenje baterije moze da pređe 50 km. Ovo je zgodno znati ako prelazite veće razdaljine na dnevnom nivou, pa niste sigurno koliko će baterija izdržati. Ovaj električni skuter ima mogućnost da se pedale naknadno, po želji, montiraju kao i veću nosivost (150kg). Dostupan je u tri boje (crna, plava i crvena).
Sva tri modela imaju maksimalnu brzinu od 25km/h, što je sasvim dovoljno za svakodnevne vožnje po gradu, obavljanje obaveza i slično. Svakako, koji god da odaberete ne gine vam malo vetra u kosi, svež vazduh na licu i značajna ušteda vremena. Ali, ko bi se protiv toga i borio?